s/s Maria Dan

 

Kort før julen 1933 blev skibet leveret til rederiet J. Lauritzen som s/s HELGA fra Helsingør Skibsværft, Skibet var forsynet med køleudstyr for transport af frugt, lastede 2200 tons og kunne gøre en fart af 12,5 knob. Mindre end et år efter blev skibet solgt til et fransk rederi, hvor det fik navnet CARAVELLE, og gik i frugtfart mellem Frankrig og Mellemamerika.

I nov. 1938 bliver skibet igen overtaget af J. Lauritzen, som piller kølemaskineriet ud, og navnet bliver nu MARIA, men året efter opstår der en mindre brand under et ophold i London. Den 9. april 1940 befinder skibet sig i søen, men ankommer dagen efter til Permabuco, Brasilien, men sejles senere til New York, hvor det bliver oplagt. I aug. 1941 bliver skibet overtaget af amerikanerne, som ombygger det til forsyningsskib, hvorefter det sejles til Island, hvor det blev brugt som forsyningsskib for de amerikanske styrker. Det har fået navnet URANUS og sættes under Panama-flag. 10. apr. 1943 går "Uranus" på grund ud for Akureyri, Island, men tre dage efter slæbes det fri og går til reparation. I aug. 1943 afgår skibet til New York og Nordfolk, for et hårdt tiltrængt værftsophold, hvor også et nyt køleanlæg bliver installeret. Skibet kommer derefter i fart på Stillehavet, mellem San Francisco, Midway, Pearl Harbour og Marshall øerne. 29. apr. 1944 bliver det overført til "Ocean" (JL) og Dansk register. I april1945 bliver skibet overhalet i San Francisco og sejlede resten af Stillehavskrigen, veteraner hjem fra krigszonerne i operation "Magic-Carpet". I maj 1946 bliver skibet slettet af det amerikanske register og overført til JL

I 1948 bliver MARIA DAN ombygget med plads til 14 elever, kølemaskineriet bliver fjernet, og skibet indgår i rederiets almindelige fragtfart. Den 17. nov. 1959 bliver skibet solgt til græske redere, men den 12. okt. 1968 udbryder der brand i maskinrummet under et ophold i Jugoslavien, skibet synker, men hæves næste dag, hvorefter den dog bliver dømt total havareret.