Den 11. januar 1961 mønstrede jeg som 3. styrmand om bord på
Varla Dan, hvor Møller Pedersen var skipper og 2. styrmand var en bekendt fra Fanø, Sonnick Frederiksen. Skibet var ret nyt, bygget i Arendal og afleveret sidst i juni 1960, og det var på 2675 tons dødvægt. Skibet lå
ved Grønlands Handels Plads og lastede til vestkystpladser i Grønland, så på den måde ville jeg få mulighed for at gense alle vennerne i Grønnedal. Hvor vi lå i København, var der udsigt over til Kvæsthusbroen,
hvor vi kunne se skibene fra DFDS, der gik i rutefart til danske havne. Ja, det var dengang. Vi skulle være årets først skib deroppe, som Perla Dan havde været det året før, hvor de havde kæmpet med isen.
Turen derop gik rimelig smertefrit, vi slap for vinterstorme, og var også heldige med, at der var mindre is end året før, så
vi havde ikke de store problemer med at komme ind. I Narssaq var jeg oppe og hilse på i radiostationen, da det var meget smukt vejr, og der lå masser af sne, men som sædvanlig var det høj himmel og solskin. Derefter gik turen op til
Arsukfjorden, som var helt isfri, og vi kunne gå til kaj uden problemer. Det var dejligt igen at møde vennerne i Grønnedal, og vi havde en dejlig aften ude hos Stegmanns. Var også rundt og hilse på de øvrige venner i
messen. Jeg var jo blevet afløst af Mogens Frohn Nielsen, der senere blev landskendt som skipperen på skonnerten Fulton. Vi havde haft en god måned sammen, inden jeg rejste hjem og allerede den gang havde han vist kunstneriske evner, og
på Grønnedal havde han kastet sig arbejdet med at engagere basserne i forskellige aktiviteter.
Efter Grønnedal gik
rejsen videre op til Frederikshåb, hvor der var gensyn med Due Pedersen og hans familie samt alle de andre venner, og naturligvis var jeg henne og kigge på mit gamle hus, og det blev også til et gensyn med Lone. Her havde jeg også den
store glæde at være helt tæt på en stor havørn, et flot syn. Senere gik turen videre nordpå til Godthåb, hvor der var lejlighed til at komme rundt og se på byen, men nu var det ikke mere så fri en tilværelse,
som da jeg havde været i marinen, og det måtte jeg så vænne mig til. Vi var også i både Sukkertoppen og Holsteinsborg, et meget smukt sted, hvor byen stadig var sneklædt og lå med de kulørte huse op ad
fjeldsiden med den smukke rødmalede trækirke som centrum, men det var hundekoldt. Vi sluttede grønlandsturen i Julianehåb, hvor vi lastede returgods, hovedsagelig tomme ølkasser til København, hvorefter det igen gik
ned og rundt Kap Farvel i stormende kuling, men vinden var agten for tværs, så det gav ingen problemer. Vi var dog noget forsinkede ved ankomsten, havnearbejderne var bestilt til om morgenen, hvor vi først ankom hen på eftermiddagen,
og det resulterede i noget af et ragnarok, da arbejdet med losningen endelig gik i gang, for arbejderne var kendelig berusede, og dækket flød med knuste ølflasker fra tabte slæAng. Sådan var det altså også den gang.
Allerede den 28. februar afmønstrede jeg igen, da det var meningen, at jeg skulle over på West Coast Line, men det havde været
en god tid ombord på Varla Dan, med en meget behagelig skipper og en god besætning, så jeg var helt ked af at skulle forlade polarfarten så hurtigt, men jeg kunne nu rejse hjem til Esbjerg for en længere ferie. Var dog senere
på en tur tilbage i København, da Stegmann og flere andre var vendt hjem, og jeg kunne derfor tilbagebetale deres store gæstfrihed ved at invitere til middag på Frascati til middag med fasanbryster, en noget tør ret, men en
hyggelig aften. Senere har jeg dog fortrudt, at jeg ikke holdt kontakt til alle mine venner fra Grønnedal, men jeg var nok mere opsat på min tilværelse som styrmand,
som førte mig meget rundt i verden, fra Nordpol til Sydpol, men mere om det senere.